Soms geen actuele data via download PDOK

Naomi Himmelreich
20 mrt 2020
twitterlinkedinmail

Onlangs is gebleken dat bij het downloaden van een nulstand (GML, cityGML en StufGEO) van de BGT via PDOK in een aantal specifieke tiles niet de actuele data wordt gedownload. Dit probleem is bij het Kadaster onderkend. Het is bij het Kadaster niet bekend, of meer tiles in Nederland ditzelfde probleem hebben.

Beta-versie beschikbaar

Het Kadaster was al bezig om deze download functionaliteit opnieuw te ontwikkelen, vandaar dat er voor gekozen is het probleem in de oude versie niet meer op te lossen en de energie in de nieuwe omgeving te stoppen. Er is nu een nieuwe (bèta)versie beschikbaar waarbij dit probleem wel is opgelost. De bèta-versie is beschikbaar voor testdoeleinden zolang de definitieve versie van de download functionaliteit, waar de fouten in zijn opgelost, nog niet beschikbaar is. Op dit moment zijn nog niet alle data-issues in deze bèta-versie opgelost.

De definitieve versie van de nieuwe download functie wordt verwacht in het tweede kwartaal dit jaar. Met deze definitieve versie zullen de downloads correct zijn.

Totdat dit hersteld is kunnen bronhouders ook via het BRAVO-portaal een nulstand opvragen. Aangezien dit veel capaciteit van het systeem vraagt, worden deze aanvragen niet met de hoogste prioriteit verwerkt. Daarnaast is het zo dat BRAVO alleen nulstanden verwerkt die minder dan 500.000 punten bevatten. Zijn de bestanden groter of complexer dan vragen wij bronhouders om dit vooraf bij het KCC aan te vragen via BGT@Kadaster.nl. Door applicatiebeheer van SVB-BGT zal deze aanvraag dan apart ingepland worden.

Vragen?

Indien u nog vragen heeft, dan kunt u onder vermelding van het kenmerk contact opnemen met het Klantcontactcenter BGT via BGT@Kadaster.nl of voor spoedeisende zaken bellen met 088 – 183 4600.

twitterlinkedinmail