E-herkenning bij inloggen Mijn Kadaster

Naomi Himmelreich
08 mei 2020
twitterlinkedinmail

 

Vanaf 17 maart 2020 kunt u inloggen met eHerkenning op Mijn Kadaster. Naast het inloggen met eHerkenning blijft het ook mogelijk om in te loggen met uw Mijn Kadaster account.

Het Kadaster gaat, net als andere (semi) overheid organisaties, over op inloggen via beveiligde manieren. eHerkenning is zoiets als DigiD, maar dan voor zakelijke relaties in plaats van privé relaties.

Het Kadaster geeft aan dat je met eHerkenning veilig kunt inloggen om online zaken met de overheid te regelen. Op die manier weten organisaties zeker wie je zegt dat je bent én dat je mag doen wat je wilt doen. Daarnaast heb je de extra zekerheid dat de site waar je inlogt betrouwbaar en veilig is. Hoe hoger het niveau van eHerkenning, hoe meer gevoelige informatie je kunt uitwisselen. Tot slot is eHerkenning persoonsgebonden en niet overdraagbaar aan of te delen met anderen.

eHerkenning gaat in op het moment dat de Wet Digitale Overheid ingaat. Voor het inloggen bij het dashboard BGT geldt dat vanaf 1 januari 2021.

Alle medewerkers die Mijn Kadaster gebruiken, hebben een eigen eHerkenningsmiddel nodig. Zij moeten deze aanvragen samen met de persoon die binnen de organisatie eHerkenning beheert. Alleen deze persoon kan namelijk andere medewerkers machtigen.

Zie voor verdere toelichting dit artikel en introductiefilmpje van het Kadaster.

 

twitterlinkedinmail