De BGT in gebruik

Rens Weenink
25 feb 2019

Geautomatiseerde gladheidsbestrijding op basis van de BGT

Door: Rens Weenink (SVB-BGT)

De afgelopen maanden was het regelmatig raak: ijzel, sneeuw en ijs bedekten onze wegen en vele chauffeurs moesten vroeg op pad om de wegen ijsvrij te maken. In veel gevallen zijn de wegen in de vroege ochtend weer ijsvrij, maar toch gebeurt het regelmatig dat de strooiwagen niet helemaal juist afgesteld is. Dit kan leiden tot een onjuiste zoutverspreiding, waardoor de weg niet helemaal ijsvrij is of er te veel zout op de weg en in de berm ligt: Gevaarlijk voor het verkeer, schadelijk voor het milieu.

Dit probleem was aanleiding voor twee studenten van de HAS Hogeschool, Maud Soetens en Gert Tijink, om te gaan zoeken naar een betere oplossing. Zij namen de volgende stap in de gladheidsbestrijding, zodat we ons verkeer nóg veiliger maken, een betere doorstroming kunnen garanderen én schade aan het milieu beperken. Doel was om te onderzoeken of het strooiproces geautomatiseerd kan worden op basis van reeds bekende data. De BGT bleek een nuttige databron.

BGT als databron
Om een strooiwagen juist in te stellen zijn er twee wegkenmerken bepalend: de wegbreedte en verhardingssoort van de weg. Om de wegbreedte te kunnen berekenen, begonnen Maud en Gert met het afbakenen van de weghelften, aangezien deze leidend zijn voor het uiteindelijke algoritme: denk aan de moeilijkheden die meerbaanswegen, vluchtstroken, busbanen of bushaltes met zich mee kunnen brengen. Voordat heel Nederland kan profiteren, zijn ze begonnen met de N640 als testlocatie. Deze provinciale weg bleek een ideale locatie te zijn om mee te beginnen door de grote verscheidenheid in wegelementen en reeds bekende data.
Op de lijnsegmenten uit het Nationaal Wegen Bestand (NWB) hebben Maud en Gert elke twee meter een punt geplaatst en deze vervolgens samengevoegd met de NWB-segmenten en de polygonen uit de BGT die de omtrek van de weg vormen. De loodlijnen hebben ze haaks op de lijnsegmenten geplaatst, tussen de polygonen van de BGT. Hierna konden ze op een nauwkeurige manier de oppervlakte berekenen, welke bepalend is voor de uiteindelijke instellingen van de strooiwagen.

Wegfragment (inclusief loodlijnen) met bushalte

Ervaring BGT
Door het hoge detailniveau en de grote overeenkomst met de werkelijkheid, bleek de BGT uitermate geschikt om als basis te gebruiken voor de oppervlakteberekening. Daarnaast was ook de categorisering van wegsoorten die in de BGT gebruikt wordt erg nuttig bij het filteren van de data. IMGeo-objecten zorgden voor een nog specifiekere BGT, iets dat ook voor Maud en Gert van waarde bleek voor bijvoorbeeld het bepalen van de verhardingssoort van het asfalt.
Toch liepen Maud en Gert ook tegen enkele moeilijkheden aan. Zo leverde een niet geheel gevulde BGT soms problemen op of zorgde een andere interpretatie van de verhardingssoort van de weg voor verwarring. Daarnaast zijn de BGT vlakken bij rotondes niet altijd uniform vastgelegd, waardoor automatische berekeningen soms niet mogelijk waren. Voor bronhouders een mooie kans om de BGT compleet te maken en alle verhardingssoorten toe te voegen.

De BGT heeft enorm geholpen bij het berekenen van de wegoppervlakten, waarmee we een stap dichterbij zijn bij het inladen van geodata in strooiauto’s. Deze stap is een stap in de goede richting als het gaat om verkeersveiligheid, milieu en doorstroming. Een uniforme en actuele BGT blijkt weer een prachtige tool voor vele doeleinden.

Heeft u ook zo’n mooi voorbeeld van het gebruik van de BGT? Neem contact op met Rens Weenink, via rensweenink@svb-bgt.nl

Laat een reactie achter